Kweekvijver is ontstaan uit de vraag ‘hoe kan zwemmen aantrekkelijk worden gemaakt voor kinderen, zonder element van competitie en ze terug laten keren naar het zwembad’. Zeker voor kinderen die net starten met zwemmen, maar voor eigenlijk elk type kind is competitie niet altijd leuk. Het resulteert in een gevoel van succes en falen, terwijl het doel van spelen plezier moet zijn en het doel van een zwemgame, plezier terwijl je er óók nog eens volop bij beweegt.
Kweekvijver is een game waarbij kinderen hun eigen gekke visje kunnen creëren door rond te zwemmen met een sensor en contactpunten in het zwembad aan te tikken. Op het scherm kunnen kinderen zien welke staart/fin etc. bij welke sensor is te vinden en zwemmen ze het hele zwembad rond. Elke 30 seconden worden de elementen afgewisseld, wat extra uitdaging geeft. De feedback op het scherm is acuut en ook krijg je feedback door de gekleurde ledjes bij de sensoren. Zodra je een sensor scant, verandert je visje!
Als een kindje klaar is met spelen kan er buiten de bandrand nog één keer bij een sensor gescand worden en wordt het visje opgeslagen en naar een websitepagina van het zwembad gezien, zo kan het kindje met trots het eigen gekweekt visje laten zien aan vriendjes en familie.